fredag 17 oktober 2014

Oktober - min drömträdgård

Hejsan!
 Ny månad och kallare har det blivit igen. Idag hade vi -2 grader och det kändes riktigt ruggigt ute. Fast på dagen sken solen och det var härligt det. Kyligt och sol, det gillar jag. Just nu har vi höstlov här i södra Finland och jag har varit hemma med barnen idag. Vi har bakat  och njutit . Har hunnit med lite trädgårdsjobb oxå. Läste just en artikel om hur det är nu, denna årstid, som vi borde satsa på våra trädgårdar. Det är nu vi skall planera hur vi vill att det skall se ut där ute på våren och nu vi borde sätta de lökar vi vill att skall komma up i vår. Även andra förändringar lönar det sig att göra nu. Det är nu det borde höststädas där och allt som man inte vill ha där i vår skall tas bort.

Vildvinet i höstfärger


 Har en längre tid haft planer på en förändring i trädgården - vet inte riktigt ännu hur det skall bli att se ut men planerna är stora. Om jag fick som jag ville, skulle vi ha bärbuskar och äppelträd på gården. Skulle också gilla små mysiga sittgrupper lite här och var där man kunde sitta och njuta. Små grusgångar som gick lite härs och tvärs och sedan skulle naturligtvis kaninen ha ett eget litet hus där ute på gården. Gillar ju betong och det ruffiga med betong, så något i betong skulle säkerligen finnas med. Tror också att jag skulle ställa fram en eller två odlingslådor där vi kunde odla sallad, lök och annat smått och gått - en liten köksträdgård alltså.  En grill ville jag naturligtvis även ha i trädgården, en stor härlig där det intill fanns en sittgrupp för ett större antal gäster. 



Ja-a , som ni märker kunde jag hålla på hur länge som helst men att fundera över
 hur en drömträdgård skulle se ut. Har du redan städat din trädgård, gjort den i höst skick och funderat hur dina blomrabatter skall se ut nästa sommar? 

Berätta gärna hurudan trädgård du skulle ha om du fick som du ville.

Nu vidare till OKTOBER-månadens blogg. Det är bloggen Hemma hos oss som jag valt denna gång.  Där är det inspirerande julbilder på gång. Kika gärna in hos Malin och bloggen och lämna en liten kommentar samtidigt!

Önskar er alla en härlig helg

1 kommentar:

.